U ime obitelji

Prijavili smo GONG-ov portal IFCN-u zbog pokušaja utjecaja na uređivačku politiku Narod.hr-a i kršenja Kodeksa principa

Prijavili smo GONG-ov portal IFCN-u zbog pokušaja utjecaja na uređivačku politiku Narod.hr-a i kršenja Kodeksa principa

Narod.hr je odbacio nove pokušaje GONG-ova portala Faktograf.hr miješanja u svoju uredničku politiku i kršenja prava na slobodu medija i izražavanja te se žalio International Fact Checking Network da GONG-ov portal vrši ideološku cenzuru i ne poštuje kriterije po kojemu je dodijeljena licenca za ocjenjivanje točnosti vijesti.

GONG-ov portal Faktograf.hr u zadnje vrijeme podnio je prijave za čak tri članka objavljena na portalu Narod.hr. Žalili smo se na sve tri njihove ocjene, ali žalbe su nam odbijene bez ikakvog obrazloženja, stoga smo krenuli sa žalbama. Prvu smo uputili Facebooku, a sad i IFCN-u.

Ovu posljednju možete pročitati u nastavku:

“Poštovani,

tražimo od IFCN da utječe na Faktograf.hr kako bi povukao negativne ocjene tri članka portala Narod.hr. Negativna ocjena čini javnu i poslovnu štetu portalu Narod.hr jer ga prikazuje kao širitelja lažnih vijesti, što smanjuje distribuciju članaka Narod.hr-a na Facebooku.

Faktograf.hr smo poslali utemeljene pritužbe, tražeći da povuče negativne ocjene članaka Narod.hr, s obzirom da su u njima ili samo prenesene riječi, bez da smo tvrdili da je nešto točno ili netočno, ili iznesene obje strane ili su u novijim člancima od onih označenih “netočnima” objavljene dodatne informacije.

U svom odgovoru Faktograf.hr je potpuno zanemario argumente Narod.hr-a i nije pružio nikakvo objašnjenje zašto je odbio žalbu. Time su prekršili nekoliko načela kao verificirani IFCN-ov provjeravatelj činjenica: “Obveza o nepripadnosti nijednoj strani i korektnosti” i “Otvorenoj i poštenoj korektivnoj politici”.

Faktograf.hr negativne ocjene Narod.hr-u dao je na temelju interpretacija koje njihovi novinari smatraju točnima, a ne na temelju toga da članci na Narod.hr ne bi odražavali činjenice.

Očito je da Faktograf.hr cenzuru vrši na Narod.hr samo zato što članci Narod.hr-a ne odražavaju stavove uredništva portala Faktograf.hr i da pokušava utjecati na uređivačku politiku portala Narod.hr.

U nastavku se nalaze detalji dva slučaja:

Prvi slučaj

30. srpnja 2020. godine na portalu Narod.hr objavljen je članak pod naslovom “Trump protiv cenzure liječnika koji tvrde da postoji lijek za koronavirus: ‘Njihov je video uklonjen s Facebooka, Twittera i YouTubea’”(https://narod.hr/svijet/trump-protiv-cenzure-lijecnika-koji-tvrde-da-postoji-lijek-za-koronavirus-njihov-je-video-uklonjen-s-facebooka-twittera-i-youtubea?fbclid=IwAR3EVllnOvfKVyCC47QKBwfHAeB2tSONn3Ek8cxHlWtVqlo1xE6CUm80csA), koji je na Facebooku prijavljen zbog “Netočne informacije”.

7. kolovoza 2020. godine portal Narod.hr i nevladina udruga “U ime obitelji”, izdavač Narod.hr, podnijeli su žalbu portalu Faktograf.hr i njegovom izdavaču, udruzi “GONG” , u vezi s činjenicom da je Faktograf.hr predmetni članak Narod.hr-a pogrešno označio kao “netočna informacija”. Pritužbe su u prilogu ove poruke, kao i odgovori Faktograf.hr koji su zanemarili naše argumente.

Kao dodatna izvješća naveden je članak na Faktografu, koji nosi naslov “Viralni dezinformirajući video američkih liječnika stigao je i u Hrvatsku, rapidno se širi”(https://faktograf.hr/2020/07/31/viralni-dezinformirajuci-video-americkih-lijecnika-stigao-je-i-u-hrvatsku-rapidno-se-siri/).

Predmetni članak objavljen na portalu Narod.hr djelomični je prijevod članka objavljenog na stranici Lifesitenews (https://www.lifesitenews.com/news/trump-i-dont-know-why-facebook-twitter-shut-down-frontline-doctors-promoting-covid-cure). Narod.hr smije, u skladu s uredničkom politikom, birati izvore s kojih prenosi vijesti. U predmetnom članku nema ništa sporno: prenesene su riječi američkog predsjednika Donalda Trumpa i dio izjava liječnika koje je on sam spomenuo, nema čak ni videa koji se spominje na GONG-ovom portalu. Netočno bi bilo da smo krivo prenijeli njihove riječi, a označavanje točnog prenošenja nečijih riječi “netočnom informacijom” nije ništa drugo nego pokušaj cenzure. Narod.hr, kao i ostali portali, u skladu s uredničkom politikom, sam bira čije će riječi prenositi.

To što jedan liječnik/skupina liječnika kritizira ili osporava/donosi drugačije informacije od drugog liječnika ne znači da je jedan od njih u pravu, a drugi u krivu ili da je “nepouzdan izvor”, već da su dva liječnika u sporu, a na pojedincu je ocijeniti čiji stav smatra najplauzibilnijim. Legitimno je citirati i jednog i drugog liječnika, a cenzura je i nasilje nametati uredništvima medija koje će liječnike prenositi. Uostalom, liječnica koju se spominje na GONG-ovom portalu Faktograf ima valjanu liječničku dozvolu.

COVID-19 novi je i još uvijek relativno nepoznat virus. Legitimno je da liječnici iznose svoje spoznaje o njemu i njegovom liječenju i sasvim je normalno da se one u ovoj fazi razlikuju. Iznositi spoznaje različitih liječnika ne znači dezinformirati javnost, nego naprotiv, donijeti informacije o različitim spoznajama, koje će se s vremenom i novim istraživanjima pokazati kao točne ili netočne.

Zbog svega navedenog smatramo ovu prijavu cenzurom portala Narod.hr i utjecajem na njegovu uredničku politiku.

Narod.hr ističe da Faktograf.hr ima pravo vjerovati i iznositi drugačije podatke oko COVID-19, s obzirom da se o njemu još jako malo zna, ali nema pravo procijeniti članak Narod.hr-a kao “netočne informacije” samo zato što se na Faktograf.hr ne slažu s prenesenim riječima američkog predsjednika Donalda Trumpa i liječnika koji tvrde da postoji lijek za COVID-19. Time smanjuje vidljivost portala Narod.hr na Facebooku i krši njegovo ustavno pravo na izražavanje vlastitog mišljenja i pravo uredništva na slobodu uređivanja.

Faktograf.hr smo poslali utemeljene pritužbe tražeći da povuče negativnu ocjenu članka Narod.hr, s obzirom da su u njemu samo prenesene riječi, bez da smo tvrdili da je nešto točno ili netočno.

U svom odgovoru Faktograf.hr je potpuno zanemario argumente Narod.hr-a i nije pružio nikakvo objašnjenje zašto je odbio žalbu.

Ovime su prekršili načelo “Obveza o nepripadnosti nijednoj strani i korektnosti” očekujući da se ne iznosi druga strana priče o koronavirusu osim one koju donose mainstream mediji.

Drugi slučaj

Na portalu Narod.hr objavljeni su članci: 2. kolovoza 2020. godine pod naslovom “Bulj: ‘Nema nikakvog razloga da Peović i Tomašević iz ‘Možemo’ bježe od činjenice da im je Emil Tedeschi financijer’”(https://narod.hr/hrvatska/bulj-nema-nikakvog-razloga-da-peovic-i-tomasevic-bjeze-od-cinjenice-da-im-je-emil-tedeschi-financijer?fbclid=IwAR0rWGch6K1NMJw9jugM2S1ZxoH-YgG9LHTI3hieCBsW8XRqWYW8VpPo8Wk) i 3. kolovoza pod naslovom “Peović o informacijama da ih financira Tedeschi: ‘Za moguće financiranje Možemo od strane Tedeschija, pitajte Tomaševića’”(https://narod.hr/hrvatska/peovic-o-informacijama-da-ih-financira-tedeschi-za-moguce-financiranje-mozemo-od-strane-tedeschija-pitajte-tomasevica?fbclid=IwAR3wgpbqDb6_cDLgUdbgYozVo_iH5Qu2UuoP4MQb33WSPTM9YBsSx31xRsc). Kao dodatna izvješća o slučaju, u predmetnim člancima naveden je članak na Faktografu, koji nosi naslov “Ne, Emil Tedeschi nije financirao zeleno-lijevu koaliciju”(https://faktograf.hr/2020/08/03/ne-emil-tedeschi-nije-financirao-zeleno-lijevu-koaliciju-mozemo/?fbclid=IwAR3_7NuEM9tH_9PdTzDRIvTX_DIuh-o74BVLNE55_7ctKRG1e2m_sZ0WbiE).

10. kolovoza 2020. godine portal Narod.hr i nevladina udruga “U ime obitelji”, izdavač Narod.hr, podnijeli su žalbu portalu Faktograf.hr i njegovom izdavaču, udruzi “GONG” , u vezi s činjenicom da je Faktograf.hr predmetne članke Narod.hr-a pogrešno označio kao “djelomično netočne”. Pritužbe su u prilogu ove poruke, kao i odgovori Faktograf.hr koji su zanemarili naše argumente.

Predmetni članci objavljeni na portalu Narod.hr preneseni su iz statusa saborskog zastupnika Mire Bulja objavljenog na Facebooku i portala dnevno.hr kao prva informacija o mogućem financiranju lijeve koalicije Možemo od strane Emila Tedeschija. Narod.hr smije, u skladu s uredničkom politikom, birati izvore s kojih prenosi vijesti.

Djelomično netočno bi bilo da smo krivo prenijeli riječi saborskog zastupnika Mire Bulja ili zastupnice Katarine Peović, a označavanje točnog prenošenja nečijih riječi “djelomično netočno” nije ništa drugo nego pokušaj cenzure.

U članku “Bulj: ‘Nema nikakvog razloga da Peović i Tomašević iz ‘Možemo’ bježe od činjenice da im je Emil Tedeschi financijer’” prenesen je status zastupnika Bulja s Facebooka.

U članku “Peović o informacijama da ih financira Tedeschi: ‘Za moguće financiranje Možemo od strane Tedeschija, pitajte Tomaševića’” iznesene su informacije koje su objavljene na portalu dnevno.hr , ali i druga strana, izjava zastupnice Peović.

Narod.hr, kao i ostali portali, u skladu s uredničkom politikom, sam bira čije će riječi prenositi.

Portal Narod.hr nastoji o svakoj važnoj temi, kao što je ova, dobiti što više informacija i graditi priču. Naše je pravo odlučiti koji će tempo rada na priči biti i kad ćemo informacije objaviti.

Na Narod.hr-u u članku “Objavljena financijska izvješća: Evo koliko su stranke potrošile za promidžbu za parlamentarne izbore” (https://narod.hr/hrvatska/objavljena-financijska-izvjesca-evo-koliko-su-stranke-potrosile-za-promidzbu-za-parlamentarne-izbore) objavljena su financijska izvješća koalicija i kandidata koji su se u srpnju natjecali za Hrvatski sabor. U tom članku se jasno navodi:

“Iako se proteklih dana u medijima pojavila informacija da je tu zeleno-lijevu koaliciju, financirao Emil Tedeschi, potvrde za to nema na popisu od 341 donatora. Većina donacija iznosi po nekoliko stotina kuna, malo je onih u tisućama, najveća iznosi 20 tisuća i samo je jedna takva.”

Također, s portala Narod.hr poslali smo upit Atlantic grupi i njihov smo odgovor objavili u članku “Evo što su nam odgovorili iz Tedeschijeve Atlantic grupe o financiranju koalicije Možemo, Zagreb je naš, Za grad, Orah, Nova ljevica i Radnička fronta”(https://narod.hr/hrvatska/evo-sto-su-nam-odgovorili-iz-tedeschijeve-atlantic-grupe-o-financiranju-koalicije-mozemo-zagreb-je-nas-za-grad-orah-nova-ljevica-i-radnicka-fronta).

Iz ovoga je jasno da smo objavili sve informacije do kojih smo uspjeli doći, ali tempom koji ne ovisi o Faktograf.hr-u ili GONG-u nego o uredničkoj politici portala Narod.hr.

Faktograf.hr smo poslali utemeljene pritužbe, tražeći da povuče negativnu ocjenu predmetnih članaka Narod.hr, s obzirom da su njima samo prenesene riječi javnih osoba, ali i s obzirom na to da je Narod.hr objavio odgovor Atlantic Grupe i podatke iz financijskog izvješća.

U svom odgovoru na ovu žalbu Faktograf.hr je potpuno zanemario argumente Narod.hr-a i nije pružio nikakvo objašnjenje zašto je odbio žalbu.

Ovime su prekršena načela “Obveza o nepripadnosti nijednoj strani i korektnosti” i
“Otvorenoj i poštenoj korektivnoj politici” s obzirom da je Narod.hr, sukladno novinarskoj praksi, objavio sve detalje koje su novinari portala doznali. Među njima su i informacije do kojih je osim nas, došao i Faktograf, ali su objavljene u novijim člancima. Narod.hr nastavio je s razotkrivanjem informacija oko ovog slučaja, pa se tako naknadno pokazalo da iako Emil Tedeschi i Atlantic grupa nisu financirali koaliciju Možemo, Zagreb je naš, Za grad, Orah, Nova ljevica i Radnička fronta, dokumenti, njihove objave i odgovori Atlantic grupe pokazuju kako su financirali zakladu Solidarna, među čijim su osnivačima ljudi iz Možemo, kao i da se spomenuta koalicija oglašavala na radijskoj stanici čiji je suvlasnik Emil Tedeschi (https://narod.hr/hrvatska/atlantic-grupa-i-tedeschi-osobno-financirali-su-zakladu-solidarna-medu-cijim-su-osnivacima-glavni-ljudi-iz-mozemo ; https://narod.hr/hrvatska/koalicija-s-mozemo-se-na-izborima-oglasavala-na-radijskoj-stanici-u-ciji-je-suvlasnik-emil-tedeschi).

Faktograf.hr negativne ocjene Narod.hr-u dao je na temelju interpretacija koje njihovi novinari smatraju točnima, a ne na temelju toga da članak na Narod.hr ne bi odražavo činjenice.

Očito je da Faktograf.hr vrši cenzuru na Narod.hr samo zato što članci Narod.hr-a ne odražavaju stavove uredništva portala Faktograf.hr i da pokušava utjecati na uređivačku politiku portala Narod.hr.

Proteklih godina Faktograf.hr je objavljivao članke pune ideološke netrpeljivosti prema nevladinoj udruzi “U ime obitelji”, izdavaču portala Narod.hr, i Željke Markić, predsjednici udruge. Riječ je o uvredljivim člancima u stilu tabloida, koji nemaju veze s provjerenim činjenicama, nego ideološki kritiziraju riječi i poteze “U ime obitelji” i Željke Markić.
Također, GONG , izdavač Faktograf.hr, napadao je “U ime obitelji” više puta u posljednjih 7 godina, jer udruga izražava stavove s kojima se ne slažu. Treba spomenuti kako Petar Vidov, jedan od autora negativnih ocjena članaka Narod.hr-a, bio je pozvan u studenom 2018. godine da se pojavi na sudu kao svjedok da bi objasnio zašto je na portalu Faktograf.hr objavio članak o gospođi Željki Markić, što joj je nanijelo štetu časti i ugledu. Iz prethodnog proizlazi da Faktograf.hr nije nepristran prema portalu Narod.hr, jer djeluje prema potonjem iz pozicije koja je suprotna aktivnostima udruge „U ime obitelji“ u hrvatskom društvu, umjesto s položaja neovisnog i nepristranog ispitivača činjenica.”

GONG-ov portal Faktograf odbio žalbu Narod.hr-a bez obrazloženja: Tema Tedeschi i financiranje koalicije s Možemo

GONG-ov portal odbio žalbu Narod.hr-a na cenzuru zbog Trumpa i liječnika koji tvrde da postoji lijek za koronavirus bez da je objasnio razloge

Što se zna o Faktografu?

Portal Faktograf.hr, koji su u 2015. pokrenuli GONG i HND i koji je u 2016. za svoj rad dobio 300 tisuća eura od Googlea, od travnja 2019. je kao član International Fact checking Network dobio ovlasti ocjenjivati istinitost vijesti na Facebooku. Zanimljivo, ako je usporediti sadašnje podatke i one s Internet Archives, HND je otprilike u isto vrijeme prestao biti nakladnik Faktografa – možda upravo iz razloga jer bi ocjenjivanje točnosti vijesti kolega novinara ipak bilo previše za udrugu koja okuplja novinare?

Međutim, time se pozabavio GONG. No, umjesto da provjerava prenose li pojedine vijesti činjenice, GONG-ov portal se u slučaju Narod.hr upustio u ideološku ocjenu njihova sadržaja, pa su vijesti koje se ne slažu s tumačenjem GONG-ova portala dobile negativnu ocjenu. Riječ je o člancima na temu komunističkih zločina, pobačaja, partizanskih mirovina, Greeanpeacea, napada na Hrvate u Münchenu na Uskrs 2019., zatim Trumpu i liječnicima koji tvrde da postoji lijek za koronavirus, te na kraju financiranju koalicije s Možemo od strane Emila Tedeschija.

Prvi slučaj: Kako je Narod.hr prisilo GONG-ov portal da povuče negativnu ocjenu našeg članka na Facebooku 

Drugi slučaj: GONG-ov portal cenzurirao raskrinkavanje lažne vijesti o pobačaju u Sloveniji 

Četvrti slučaj: GONG-ov portal cenzurirao Narod.hr jer ne zastupa poziciju Greenpeacea

Peti slučaj: GONG-ov portal cenzurirao Narod.hr zbog 500 potpisnika Deklaracije protiv širenja klimatske histerije

GONG-ov portal Faktograf uoči izbora prijavljuje članke Narod.hr-a – da bi smanjio FB doseg

Tko su ljudi koji rade na portalu Faktograf?

Glavni urednik portala Faktograf je Petar Vidov, njegova zamjenica je Snja Despot, izvršna urednica Ana Brakus, a novinarke su Ana Benačić i Gabrijela Galić te urednica komunikacija Ivana Živković. Riječ je mahom o novinarima koji su radili na nekom od portala poput Indexa, Lupiga, N1 televiziji, Novom listu ili Novostima.

Bave se svjetonazorskim neistomišljenicima

“Faktograf.hr trudi se biti relevantan neprofitni medijski prostor na kojem će se politički život u Hrvatskoj obrađivati u maniri profesionalnog i etičnog novinarstva, lišenog utjecaja raznih partikularnih interesa”, piše na Faktografu, no pri ocjenjivanju je očito kako ne koriste standardizirani pristup nego sami određuju koga će pratiti i bave se gotovo isključivo svjetonazorskim neistomišljenicima.

 Izvor: narod.hr