Nakon što je vijest o Ani Obregon, 68-godišnjoj glumici i voditeljici i bivšoj djevojci Davora Šukera, koja je putem surogatstva dobila dijete, izazvala lavinu reakcija sa svih strana, ona je otkrila nove informacije. Sada je poznato da je surogat žena rodila zapravo njezinu unuku i to od zamrznutih spolnih stanica njezina sina, koji je preminuo prije tri godine. Ovime cijela priča, osim surogatstva dobiva jednu dodatnu dimenziju etičkih i moralnih dilema.
Ana Obregon bebina je “baka”
Naime, Obregon je sada priznala kako je beba po imenu Ana Sandra, koja je na svijet 20. 3. došla suogatstvom, zapravo njezina unuka, a ne kći kako se prvotno mislilo. Cijeli slučaj ovime je dobio veliki preokret budući da je Ana Obregon izjavila kako je dijete plod zamrznutih spolnih stanica njezina pokojnog sina Alexa.
Alex je 2020. godine preminuo od karcinoma, a Obregon je izjavila da je ovime “ispoštovala” njegovu posljednju želju – da ima obitelj.
Cijela priča tako dobiva novu dimenziju etičkih i moralnih dilema, budući da je osim surogatstva u postupak “dobivanja” djeteta uključena i kriopohrana spolnih stanica njezina sina. Surogatstvo je zakonom zabranjeno u Španjolskoj, iako djeca rođena preko surogatstva u inozemstvu mogu dobiti legalno španjolsko državljanstvo.
>Papa Franjo: ‘Surogatstvo iskorištava žene, a djeca se tretiraju kao roba’
Surogat trudnoće kao oblik nasilja nad ženama
Slučaj Ane Obregon naišao je na neodobravanje španjolske političke scene i potaknuo žustru raspravu oko pitanja surogatstva. Vijest je odmah izazvala kritike lijeve koalicijske vlade na čelu sa socijalistima. Ministrica jednakosti Irene Montero iz ljevičarske stranke Podemos (Možemo), izjavila je da su surogat trudnoće “oblik nasilja nad ženama”, dok je socijalistička ministrica financija María Jesús Montero opisala tu praksu kao “iskorištavanje ženskog tijela”.
Glasnogovornik parlamenta Socijalističke stranke Patxi López rekao je da se zakonodavstvo mora prilagoditi kako bi se spriječili takvi slučajevi.
“Moramo preokrenuti ono što imamo u ovom trenutku kako bismo spriječili bilo koga da ide ili želi otići u inozemstvo kako bi tražio načine da zaposli ženu da “ima” djecu. Ne smije im se dopustiti da po dolasku u Španjolsku mogu registrirati svoju djecu potpuno normalno kao da se apsolutno ništa nije dogodilo”, rekao je López, prenosi The Washington Post.
Složenost postupka surogatstva
Dok su mediji skloni glorificiranju surogatstva putem emocionalno obojenih priča sa sretnim završetkom u kojima su glavni protagonisti medijski eksponirane ličnosti, ti isti mediji zanemaruju kompleksnost i opasnost takve prakse.
Surogatstvo sa sobom nosi niz problema i pitanja, među kojima su prvenstveno sigurnost i prava budućeg djeteta koje ovom praksom dolazi na svijet i iskorištavanje žene koja je plaćena da ga rodi. Stav Crkve prema surogatstvu je jasan. Surogatstvo nije u skladu s kršćanskim i općeljudskim vrijednostima. Surogatstvo narušava dostojanstvo svih uključenih u taj proces. Papa Franjo rekao je kako je dostojanstvo muškarca i žene narušeno ovom nehumanom praksom “iznajmljivanja maternice” u kojoj se žene, gotovo uvijek siromašne, iskorištavaju, a djeca tretiraju kao roba.
>Papa Franjo: ‘Surogatstvo iskorištava žene, a djeca se tretiraju kao roba’
>Surogatstvo u Ukrajini: Godišnje se u zapadne zemlje ‘izveze’ oko 1.500 beba
Što o svemu kaže UN?
Prema članku 31. Zakona o medicinski potpomognutoj oplodnji (NN 86/12) u Hrvatskoj je zabranjen svaki oblik surogatstva, a Europski je parlament, usvajajući Rezoluciju godišnjeg izvještaja o ljudskim pravima i demokraciji u svijetu 2014. godine, osudio sve prakse surogatstva navodeći da ono “narušava ljudsko dostojanstvo žene jer se njezino tijelo i njegove reproduktivne funkcije koriste kao roba”.
U ožujku 2018. održana je 37. sjednica Odbora UN-a za ljudska prava u sklopu koje je svoje tematsko izvješće o surogatstvu i trgovini djecom predstavila tadašnja posebna izvjestiteljica UN-a za trgovinu i seksualno iskorištavanje djece, gospođa Maud de Boer- Buquicchio. Ona u svom izvješću navodi kako sve države, neovisno o svom stavu o surogatstvu, moraju razviti jasne norme i regulative kako bi se spriječila trgovina djecom u kontekstu surogatstva.
Navodi kako po definiciji Konvencije o pravima djeteta komercijalno surogatstvo uključuje prodaju djeteta. Ističe kako je od iznimne važnosti oduprijeti se pritiscima koje stvara široka praksa tržišnog i ugovornog oblika komercijalnog surogatstva. “Prava djeteta ne mogu se umanjiti radi novčane dobiti. U svom izvješću naglašavam vrste zlouporaba koje se mogu dogoditi kada sheme usmjerene na profit potiču nepoštivanje ljudskih prava. Djeca mogu biti napuštena ili prodana ako se smatraju nepoželjnima, surogat ženama može se trgovati, a djeca rođena surogatstvom mogu postati osobe bez državljanstva”, kaže Maud de Boer-Buquicchio, nizozemska pravnica.
U izvješću UNICEF-a i organizacije Child Identity Protection iz 2022. utvrđeno je da su “djeca izložena većem riziku da budu prodana u komercijalnim ugovorima o surogatstvu”. “Djeca rođena surogatstvom u opasnosti su od višestrukih kršenja ljudskih prava, osobito prava na identitet, uključujući ime, nacionalnost, obiteljske odnose i pristup podrijetlu; pravo na uživanje najvišeg mogućih standarda zdravlja; i pravo da ih se ne prodaje”, stoji u izvješću iz 2022.
Deklaracija u Casablanci
Dana 3. ožujka 2023. u Casablanci je predstavljena deklaracija o surogatstvu koju potpisuje 100 stručnjaka iz polja medicine, prava i psihologije iz 75 različitih zemalja, a koja se zalaže za univerzalno ukidanje surogatstva. U tekstu deklaracije stoji kako surogatstvo narušava ljudsko dostojanstvo te doprinosi komodifikaciji žena i djece. Stoga se zahtijeva zabrana surogatstva u svim modalitetima i vrstama, bilo ono plaćeno ili ne, te provedba mjera za borbu protiv takve prakse.
Potpisnici Deklaracije tvrde da globalna dimenzija surogatstva zahtijeva međunarodni odgovor, stoga je Deklaracija izrađena kao prijedlog za održavanje međunarodne konvencije. Na predstavljanje Deklaracije u funkciji neovisnih promatrača pozvana su dva člana Odbora Ujedinjenih Naroda za prava djeteta (CRC), tijela koje prati provedbu Konvencije o pravima djeteta. To su bili Luis Ernesto Pedernera Reyna iz Urugvaja, bivši predsjedavatelj CRC-a i sadašnji član i Suzanne Aho, bivša togoanska ministrica zdravstva, koja započinje svoj treći mandat kao članica CRC-a.
Suzanne Aho u intervjuu za Omnes Magazine izjavila je da surogatstvo krši prava djeteta i žene te je kao takvo napad na ljudsko dostojanstvo. Pozdravila je i podržala Deklaraciju u Casablanci, izjavivši kako stiže u pravo vrijeme u kontekstu porasta kompleksnosti surogatstva. Rekla je i kako je surogatstvo jedna od budućih tema na dnevnom redu UN-a.
Surogatstvo kao kršenje ljudskih prava
Surogatstvo se jasno može okarakterizirati kao kršenje ljudskih prava. To je praksa iskorištavanja koja krši niz konvencija UN-a. Surogatstvo se može povezati s ropstvom, koje Članak 1. Konvencije Ujedinjenih Naroda o ropstvu definira kao “status ili stanje osobe nad kojom se ostvaruju neke ili sve ovlasti vezane uz pravo vlasništva.
Kada žena pristane biti surogat, ona se odriče kontrole nad svojim životom sljedećih devet mjeseci. Kupci bebe (i njihovi liječnici) odlučuju što će jesti i piti, s kime će imati spolne odnose i koliko često, na koliko pretraga mora pristati kako bi bila sigurna da beba koju nosi nema ‘defekta’. Ako ova ‘kontrola kvalitete’ otkrije nesavršenosti, ona može biti prisiljena na pobačaj. Ako je više od jednog embrija implantirano i razvija se, može se propisati redukcija fetusa.
Dehumanizacija žena
Predsjednik Škotskog vijeća za ljudsku bioetiku, dr. Calum MacKellar, izjavio je da je komercijalno surogatstvo korak prema ropstvu jer su žene dehumanizirane. Bivši direktor španjolskog Odbora za bioetiku Federico de Montalvo, jasno je dao do znanja da Španjolska neće legalizirati surogatstvo, neetičku praksu koja “djecu pretvara u potrošačke objekte.”
Surogatstvo ozbiljno krši prava djeteta prema Konvenciji Ujedinjenih naroda o pravima djeteta. Članak 2. zabranjuje prodaju djece, a članak 35. propisuje da će “Države stranke poduzeti sve odgovarajuće nacionalne, bilateralne i multilateralne mjere za sprječavanje otmice, prodaje ili trgovine djecom u bilo koju svrhu ili u bilo kojem obliku”.
Zagovornici surogatstva tvrde da je biološka majka plaćena za svoje “usluge”, no to je ogromna neistina. Ako pobaci ili dođe do spontanog pobačaja, najvjerojatnije neće biti plaćena. Plaća se za “proizvod”, odnosno dijete.
”Surogatstvo dovodi do stvarne dehumanizacije majke i djeteta”
U ožujku 2017., talijanska feministička grupa Se Non Ora Quando (Ako ne sada, kada), podnijela je zahtjev Ujedinjenim narodima za rješavanje surogat majčinstva u Konvenciji o uklanjanju svih oblika diskriminacije žena (CEDAW). Od Ujedinjenih naroda je zatraženo da u okviru CEDAW-a usvoje preporuku protiv surogatstva po uzoru na onu usvojenu za borbu protiv prakse genitalnog sakaćenja žena jer “surogatstvo dovodi do stvarne dehumanizacije majke i djeteta, svjesno stvarajući stanje žrtvovanja i napuštenosti”.
Pobornici surogatstva tvrde da žene “odabiru” ili “pristaju” biti surogati, ostvarujući tako svoju reproduktivnu autonomiju. Ali nitko ne može znati što može poći po zlu u trudnoći. Ženi se govori da se “odvoji” od djeteta na temelju toga što ono ne dijeli njezine gene.
Takve izjave su u suprotnosti sa znanstvenim spoznajama da se tijekom trudnoće izmjenjuju stanice između majke i fetusa (Boddy, Fortunato i sur., 2015) te mogu ostati u majci i nakon rođenja. Zagovornici surogatstva stoga u osnovi ignoriraju biološki odnos koji se stvara između majke i fetusa, čak i kada majčin embrij/fetus nije nastao od majčine jajne stanice. Ovime se negiraju moguće komplikacije koje se mogu izroditi iz majčine privrženosti djetetu, a posljedično i dobrobit surogat žene nakon rođenja.
>The Guardian – Svako surogatstvo je eksploatacija žene
Zamrzavanje spolnih stanica
Sporno je i zamrzavanje ili kriopohrana spolnih stanica muškarca, postupak kojim se dobiveni uzorci pohranjuju u tekući dušik pri temperaturi od -196°C. U određenom trenutku zamrznuti uzorci se odmrzavaju i koriste u postupcima medicinski potpomognute oplodnje (MPO).
>‘Argumenti’ o stajalištu Crkve o umjetnoj oplodnji, surogat majčinstvu i prizivu savjesti
Problematika medicinski potpomognute oplodnje
Crkva iz više razloga ne podržava medicinski potpomognutu oplodnju. Razlozi protivljenja su eksperimentiranje, zamrzavanje i usmrćivanje ljudskih embrija tijekom postupka te činjenica da umjetna oplodnja uspostavlja vlast tehnike nad početkom ljudskog života, umjesto da do začeća dolazi spolnim putem u braku, piše bitno.net. Stav Crkve je da ne postoji pravo na dijete pod svaku cijenu, već da postoji pravo djeteta da se rodi kao plod bračnog čina svojih roditelja te pravo da ga se prizna kao osobu od trenutka njegova začeća. Taj život nije ni očev ni majčin, nego život novog ljudskog bića.
Umjesto zaključka
Tema surogatstva zasigurno će izazivati podijeljena mišljenja javnosti još dugo vremena. Uz puno suosjećanje roditeljima koji nisu u mogućnosti imati biološku djecu, idući puta kada vidimo “sretnu” priču o surogatstvu u medijima, valjalo bi prvo pomisliti na sve ono što u takvim slučajevima prolazi “ispod radara”, a što nerijetko uključuje narušavanje dostojanstva djece i žena, kršenje njihovih temeljnih prava i zloupotrebu ljudskog života.